Považujem za veľmi pozitívne, že vývoj v spoločenských vedách postúpil k skúmaniu takých tém, ako je hostilný a benevolentný sexizmus. Chcem však uviesť k týmto vedeckým výskumom pohľady žien, ktoré dokázali postihnúť, opísať a do hĺbky analyzovať stav, ako ho o niekoľko desiatok rokov neskôr potvrdila štatistická analýza odpovedí viac ako 15 tisícok mužov a žien. Príkladom môže byť výrok Virginie Woolfovej, ktorá už v roku 1929 napísala, že rovnosť rodov nastane až vtedy, keď sa ženskosť nebude spájať s ochraňovaním.
Zo všetkých ďalších feministických autoriek uvediem S. L. Hoaglandovú (1995), ktorá pojmami dravosť a ochrana presne opisuje a teoreticky analyzuje to, čo zistili psychológovia a psychologičky štandardizovaným dotazníkom.
![](/images/ch03tw06.png)
Hoaglandová o vzťahoch mužov k ženám hovorí: „Muž vystupuje voči žene buď ako ochranca, alebo ako dravec a svoju identitu získava prostredníctvom jednej z týchto rolí.“ (1999, s. 4.)
Súvislosti a dôsledky takéhoto nastolenia vzťahov medzi mužmi a ženami sú podľa Hoaglandovej takéto:
![](/images/circle1.png)
Aby bola potrebná ochrana, musí existovať nebezpečenstvo. Je teda v záujme ochrancov, aby existovali dravci.
![](/images/circle1.png)
Žena musí byť v nebezpečenstve, a vo svete mužov je v nebezpečenstve stále, pretože je vykresľovaná ako bezmocná, neschopná brániť sa, jej rolou je byť obeťou, terčom útokov a nepriateľstva.
![](/images/circle1.png)
Žena je objekt mužskej vášne, a teda je príčinou tejto vášne. Pri znásilnení je to žena, ktorá muža pokúša. Ženy sú od prírody zvodné, a teda aktívne priťahujú dravcov.
![](/images/circle1.png)
Aby muži mohli ženy ochraňovať, ženy musia súhlasiť, že budú konať tak, ako si to muži predstavujú: pôsobiť žensky, neohrozovať mužov, zdržiavať sa doma, prerušia kontakty s inými atď. Nemajú sa usilovať o vlastnú ochranu.
![](/images/circle1.png)
Keď ženy vystúpia z tejto ženskej roly, keď začnú byť aktívne, keď sa „prehrešia“, muži označia ženy za zlé a použijú voči nim otvorené násilie, aby tak potvrdili ich status obete.
Ideológia ochrany žien je na prvý pohľad veľmi lákavá, pôvabná, plná lásky a starostlivosti. Má však svoj účel: udržiavať nerovnosť a závislosť žien. Osamelá žena, napríklad stopárka, nie je žena, ktorú treba ochraňovať. Stala sa dobrovoľne ženou, ktorá sa vzdala svojho práva na ochranu. Neplní povinnosť správnej ženy byť ochraňovaná — ochraňovaná mužom. Niet sa čo čudovať, že sa stane cieľom útoku — útoku muža. Vzťah mužov k ženám je daný tým, ako sa žena správa: či tak, ako jej predpisujú muži, alebo si dovolí rozhodovať o sebe. Tým, že sa „právo na ochraňovanie“ uznáva len vtedy, ak sa žena správa podľa určených pravidiel (je slabá, bezmocná, pasívna; musí chcieť a potrebovať ochranu), muži kontrolujú správanie žien. Logika ochrany je taká istá ako logika dravosti, hovorí Hoaglandová.
![](/images/ch03tw07.png)
Dôležité a zaujímavé je aj ďalšie rozpracovanie tejto témy. Hoaglandová na príklade kolonizácie „zaostalých prírodných“ národov ilustruje, ako prebieha získavanie nadvlády, ovládnutie nejakej skupiny, známe v dejinách ako kolonizácia:
![](/images/spiral2.png)
Dlhodobá manifestácia sily je nákladná, vyžaduje mnoho úsilia a mnohé zdroje, je drahá a príliš otvorená.
![](/images/spiral2.png)
Preto ovládajúci presadzujú hodnoty, ktoré vzťah ovládajúceho k podriadenému vykresľujú ako prirodzený a normálny.
![](/images/spiral2.png)
Jedna z prvých vecí, ako to urobiť, je ovládnuť jazyk kolonizovaných. Jazykovými prostriedkami sa darí zavádzať nové hodnoty — hodnoty kolonizátorov, napr. v prípade náboženstva sú to pojmy svetlo, tma, poslanie, poslušnosť.
![](/images/spiral2.png)
Ovládaní sú nútení používať jazyk ovládajúcich, ich pojmovú schému nazerania na svet a usporiadanie sveta, a tak si začnú hodnoty ovládajúcich vnútorne osvojovať.
![](/images/spiral2.png)
Ovládajúci si privlastnia zdroje a nastolia ekonomickú závislosť ovládaných tým, že ich dekvalifikujú. Takto ľahšie „presvedčia“ ovládaných, že potrebujú ochranu a že bez mocných nemôžu prežiť.
![](/images/spiral2.png)
Nadvláda sa vykresľuje ako prirodzený jav. Muži majú vládnuť ženám rovnako prirodzene ako kolonizátori kolonizovaným, bez akéhokoľvek pocitu, že by tých, ktorým vládnu, utláčali, až na prípady otvorenej agresie.
![](/images/spiral2.png)
Základným pojmom, ktorý sa používa pri interpretácii a hodnotení voľby a konania jednotlivých žien, je „ženskosť“. Vďaka istému chápaniu ženskosti sa mužská nadvláda stáva normálnym javom. Ide o také chápanie „ženskosti“, ktoré vykresľuje ženu ako podriadenú a naivne spokojnú so svojím postavením ovládanej.
![](/images/ch03tw08.png)
Podobnosti používania moci v prípade podriaďovania si „prírodných“, „primitívnych“ národov, považovaných za menejcenné, a v prípade žien ani nie je možné ilustrovať lepšie.