ňjúvinky 3/2009

+ Deň rodovej rovnosti v odmeňovaní: Ženy v Európe musia pracovať o niekoľko mesiacov viac, aby zarobili rovnakú mzdu, akú muži zarobia za 12 mesiacov. Upozorňuje na to Deň rodovej rovnosti v odmeňovaní 2009, ktorý si pripomíname 15. apríla. Práve v Deň rodovej rovnosti v odmeňovaní majú ženy na svojom konte takú mzdu, akú mali muži už v posledný deň predchádzajúceho roka.

+ Rodový pohľad na školstvo: O feminizácii učiteľského povolania sa síce hovorí všade, no často sa bez ďalšieho vysvetľovania zjednodušene stotožňuje s „problémom". Lenže čo to vlastne znamená: Sú problémom ženy v školstve? Alebo je problémom nerovné hodnotenie „ženskej" a „mužskej" práce? Práve táto nerovnosť je základnou príčinou nedocenenia učiteľstva ako „ženského" povolania, preto je kľúčovým rizikom uplatňovania rodovej rovnosti v školstve znevýhodnenie žien i mužov vo feminizovanej profesii celkovo nízkou mzdou v rámci národného hospodárstva, pričom ženy aj v tejto profesii zarábajú v porovnaní s mužmi menej. Najnovšia publikácia ASPEKTU Rodový pohľad na školstvo sa zaoberá aspektmi kľúčových rizík v školstve z rodového hľadiska.

+ Odmeňovanie v školstve: Učiteľky a učitelia považujú za najvážnejší nedostatok svojej profesie nízke odmeňovanie a celkový nedostatok financií v školstve. Vyplynulo to z kvalitatívneho výskumu realizovaného v rámci projektu ruzovyamodrysvet.sk. Podľa názorov učiteliek a učiteľov zúčastnených na výskume sú mzdy poddimenzované a nezodpovedajú ani kvalifikačnej úrovni a hodnote vynaloženej práce, ani potrebám a nárokom súvisiacim s jej kvalitným vykonávaním. „Predsa my sme vysokoškolsky vzdelaní ľudia, niektorí z nás majú aj ďalšie aprobačné predmety, skúšky, nútia nás do ďalšieho štúdia," uviedla účastníčka výskumu. Ako sa vyjadrili ďalšie učiteľky a učitelia, ich plat je „žobračenka" a z nej ešte treba hradiť pracovné veci. „Z tých pätnásťtisíc dám, ja neviem, priemerne päťsto korún alebo aj viac, kancelárske papiere si sami kupujeme, aj zošity. Ešte na tú školu musíme aj dávať." Viac si o rodovej (ne)rovnosti z pohľadu učiteliek a učiteľov prečítate v knihe Učiteľské povolanie.

+ Ňjúvinky EQ-Train: „Pripravte svoju dcéru na pracovnú kariéru - dávajte jej menšie vreckové ako synovi." Týmto sloganom upozorňuje medzinárodný projekt EQ-Train: Equality Training for Trainers na pretrvávanie rozdielov v odmeňovaní žien a mužov. Prečítajte si prvé Ňjúvinky EQ-Train, ktoré prinášajú informácie o projekte zameranom na rodovo kompetentnú profesijnú orientáciu s dôrazom na rovnosť v odmeňovaní žien a mužov.

+ Metodiky: Informácie a diskusie o nerovnosti žien a mužov na trhu práce môžu žiačkam a žiakom pomôcť pri výbere povolania. Inšpirujte sa metodikami z príručky Rovnosť príležitostí od školy po zamestnanie. Poukazujú napríklad na nerovnosť žien v prístupe na vedúce pozície, na rodovú nerovnosť v odmeňovaní, na súvislosť medzi rodovou segregáciou pri príprave na povolanie a nerovnosťou na trhu práce alebo na faktory vedúce k nerovnosti v odmeňovaní žien a mužov.