Postoje učiteľov a učiteliek k dievčatám a chlapcom

V roku 2003 sme na dvadsiatich základných školách a gymnáziách v Bratislave robili výskum, ktorý sa týkal rodových stereotypov a postojov učiteľov a učiteliek k rodovým rolám dievčat a chlapcov. Chceli sme zistiť, ako veľmi sa odlišujú postoje slovenských učiteliek a učiteľov k rodovým rolám dievčat a chlapcov od postojov ich kolegov a kolegýň v iných krajinách.

Vo výskume sme použili dotazník, kde učiteľky a učitelia vyjadrovali svoj súhlas (nesúhlas) s daným výrokom na päťstupňovej stupnici: od úplne súhlasím až po úplne nesúhlasím. Pri každom výroku bola aj možnosť „neviem sa vyjadriť“.

Výroky, ku ktorým sa respondentky a respondenti vyjadrovali, mapovali štyri rôzne okruhy vo vzťahu k rodovým stereotypom. Výroky boli v reálnom dotazníku usporiadané podľa istého kľúča, my ich tu uvádzame podľa jednotlivých „tematických“ okruhov.

Výroky, ktoré v dotazníku zastupovali
rodovo stereotypné postoje
  • Chlapci majú prirodzene lepšie logické myslenie ako dievčatá
  • Matematika je ľahšia pre chlapcov ako pre dievčatá
  • Chlapci sú lepší vodcovia triedy ako dievčatá
  • S abstraktnými problémami si vedia lepšie poradiť chlapci než dievčatá
  • Chlapci majú viac inšpiratívnych nápadov ako dievčatá
  • Pre chlapcov na prvom stupni základnej školy je nevhodnejšie hrať sa s bábikami ako pre dievčatá
  • Je horšie, keď sa vulgárne vyjadruje dievča než chlapec
  • Dievčatá sú disciplinovanejšie ako chlapci
  • Dievčatá sú v čítaní prirodzene lepšie ako chlapci
  • Dievčatá sú lepšie organizátorky ako chlapci
  • Dievčatá sú prirodzene citlivejšie ako chlapci
  • Cudzie jazyky sú pre dievčatá ľahšie ako pre chlapcov
Výroky, ktoré zastupovali postoj aktívneho
odstraňovania stereotypov
  • Učiteľky a učitelia by mali v triede diskutovať o rodových stereotypoch (t.j. stereotypoch, ktoré sa viažu v našej kultúre a spoločnosti na správanie, vlastnosti a roly žien a mužov)
  • Učiteľky a učitelia by si mali preštudovať učebnice, aby v nich našli rodové stereotypy (napríklad aké ženy a muži sú, aké sú ich sociálne roly a ako ich spoločnosť posudzuje, normy správania pre mužov a ženy)
  • Učiteľky a učitelia by mali používať na vyučovaní rovnaký počet príkladov vzťahujúcich sa tak na mužov, ako aj na ženy
  • Učiteľky a učitelia by mali pri všetkých príkladoch a osloveniach, ktoré sa vzťahujú na mužov aj ženy, používať gramatický tvar podstatných mien v mužskom aj v ženskom rode (napr. žiaci a žiačky, vedkyne a vedci a pod.)
  • Učiteľky a učitelia by mali dievčatá a chlapcov viesť k tomu, aby si budúce povolanie vyberali zo všetkých profesií, bez ohľadu na to, či v nich prevažujú ženy, alebo muži
  • Učiteľky a učitelia by mali dať v diskusiách rovnaký priestor dievčatám aj chlapcom
Výroky o dievčatách a chlapcoch, ktoré
neboli rodovo stereotypné
  • Je rovnako dôležité pre chlapcov aj pre dievčatá, aby sa dostali na vysokú školu
  • Chlapci a dievčatá sú rovnako schopní pochopiť technické problémy
  • Dievčatá by mali mať možnosť hrať vo všetkých športových tímoch ako chlapci (napr. futbal, hokej a pod.)
  • Chlapci by mali byť vedení k vychovávaniu detí rovnako ako dievčatá (napríklad k profesii učiteľa v materskej škole)
  • Chlapci by mali robiť toľko domácich prác (v domácnosti), koľko dievčatá
  • Dievčatá sú rovnako schopné ako chlapci naučiť sa pracovať s počítačom
Výroky, ktoré zisťovali, ako vnímajú učitelia
a učiteľky vlastné správanie v triede
  • Na vyučovaní dávam v diskusiách rovnaký priestor dievčatám aj chlapcom
  • Pred vyučovaním si prezerám učebnice, aby som v nich našiel/la stereotypy, ktoré sa viažu na mužov, ženy, chlapcov a dievčatá
  • V mojich triedach používam rovnaký počet príkladov vzťahujúcich sa na mužov aj na ženy
  • Na vyučovaní používam v príkladoch a osloveniach, ktoré sa vzťahujú na mužov aj ženy, gramatický tvar podstatných mien v mužskom aj v ženskom rode (napr. žiaci a žiačky, vedkyne a vedci a pod.)
  • V mojich triedach vediem rovnako dievčatá aj chlapcov k tomu, aby si budúce povolanie vyberali zo všetkých profesií, bez ohľadu na to, či v nich prevažujú ženy alebo muži
  • V mojich triedach som zhovievavý/á ku chlapcom, ak robia niekomu zle, pretože „chlapci sú chlapci“ a iní už nebudú
  • Ťažšími pomocnými prácami v triede poverujem chlapcov (otváranie okien, dvíhanie tabule, nosenie pomôcok a pod.)
  • Ak sú na vyučovaní nedisciplinovaní chlapci, riešim to tak, že ich posadím k dievčatám
  • Počas vyučovania chválim chlapcov za ich výkon a kreativitu častejšie ako dievčatá
  • Starostlivosťou o spríjemnenie prostredia v triede poverujem dievčatá (napríklad polievanie kvetov, umývanie tabule, výzdoba nástenky)
  • V mojich triedach vyrušujú dievčatá viac ako chlapci
  • V mojich triedach chválim dievčatá častejšie ako chlapcov za poslušnosť a dobré správanie
  • Prácami, ktoré si vyžadujú zodpovednosť, poverujem dievčatá (zbieranie peňazí, kníh, nosenie triednej knihy)