Cieľ:
	Ukázať skrytú nerovnosť žien a mužov v zamestnaní,
	ktorej príčinou sú rodové stereotypy.
	
	
	Čas: 45 minút
	
	
	Veková skupina: 2. stupeň ZŠ a SŠ
	
	
	Postup:
	Uvádzame dvojice názvov povolaní a požiadame
	dievčatá a chlapcov, aby hovorili prvé asociácie, charakteristiky,
	ktoré im v súvislosti s nimi napadnú. (Príklady povolaní:
	kuchár — kuchárka, sekretár — sekretárka, kaderník —
	kaderníčka, vojak — vojačka, politik — politička a pod.) Požiadame
	deti, aby charakterizovali ženy a mužov na týchto
	postoch, aby hovorili o tom, či je rozdiel napríklad medzi
	kuchárom a kuchárkou, a ak si myslia, že je, tak potom aký.
	Dvojice slov postupne píšeme na tabuľu, tak ako ich deti
	uvádzajú. Môžeme deťom povedať, že ich úlohou je všímať
	si, ako je už v jazyku zakotvený nerovný status mužov a žien
	aj v rámci rovnakého povolania. (V kratšej verzii cvičenia —
	10–minútovej — stačí, ak dievčatám a chlapcom predvedieme
	rozdiel vo vnímaní mužov a žien na dvoch príkladoch:
	kuchár — kuchárka a sekretár — sekretárka.)
	
	
	Diskusia:
	Sústredíme sa na to, aby si dievčatá a chlapci uvedomili,
	že nerovnosť medzi ženami a mužmi je reálna a že je
	ukotvená už v jazyku. Môžeme sa zhovárať o tom, ako mužské
	tvary názvov povolaní a profesií označujú aj ženy vykonávajúce
	tieto profesie. Všade čítame a počúvame o občanoch,
	učiteľoch, pracovníkoch, lekároch, žiakoch, vedcoch a politikoch,
	a pritom ide aj o občianky, učiteľky, pracovníčky, lekárky,
	žiačky, vedkyne a političky. (Možno jediná profesia,
	ktorá má len ženskú podobu označenia, je „zdravotná sestra“.
	Aj absolventi stredných zdravotných škôl sú oficiálne
	„zdravotné sestry“. Zdravotný brat ako profesia neexistuje.)
	
		
				