Cieľ:
	Pozrieť sa na učebnice „inými“ očami, aby si dievčatá
	a chlapci uvedomili, akým spôsobom sa v nich zobrazujú
	muži a ženy.
	
	
	Čas: 90 minút
	
	
	Veková skupina: 2. stupeň ZŠ a SŠ
	
	
	
	Pomôcky:
	učebnice, potreby na kreslenie
	
	
	
	Postup:
	Žiaci a žiačky môžu pracovať s učebnicami, ktoré
	majú práve pri sebe (napr. dejepis, spoločenské vedy, etika,
	cudzie jazyky, t.j. učebnice, ktoré hovoria o ľuďoch, prípadne
	ich zobrazujú v ilustráciách).
	
	Dievčatá a chlapci vytvoria 4 — 5–členné skupiny. Každej skupine zadáme jednu tému a požiadame deti, aby si prezreli konkrétnu učebnicu a sústredili sa na to, akým spôsobom sa v nej zobrazujú ženy a akým muži, prípadne aké činnosti vykonávajú.
Návrh tém pre jednotlivé skupiny:
- Ako sú zobrazovaní v danej učebnici muži? Ako často sa vyskytujú a čo robia?
 - Ako sú zobrazované v danej učebnici ženy? Ako často sa vyskytujú a čo robia?
 - Ako sú zobrazovaní starší ľudia? Ako často sa vyskytujú a čo robia?
 - Ako sú zobrazované dievčatá? Ako často sa vyskytujú a čo robia?
 - Ako sú zobrazovaní chlapci? Ako často sa vyskytujú a čo robia?
 - Kto v učebnici chýba? V akej situácii by sa tam mohol vyskytovať?
 - Akým rôznym činnostiam sa ľudia v učebniciach venujú? Aké vlastnosti, schopnosti zobrazujú?
 
Asi po 20 minútach práce v skupinách prezentujú dievčatá a chlapci svoje zistenia ostatným.
V prípade časovej rezervy a záujmu detí môže táto činnosť pokračovať námetmi na to, ako by sa dali konkrétne učebnice doplniť, zlepšiť, čo by v nich naopak nemuselo byť a podobne.
	Diskusia:
	Sú postavy a situácie z učebníc podobné skutočnosti,
	alebo sa v niečom líšia? Ak áno, v čom? Aké ďalšie činnosti rôznych
	ľudí, ktorí sa v učebnici nenachádzajú, si vedia deti ešte predstaviť?
	Aké dôsledky môže mať jednostranné zobrazovanie jednotlivých
	skupín ľudí v učebniciach? Aké stereotypy takéto jednostranné zobrazovanie
	žien a mužov, chlapcov a dievčat v učebniciach utvrdzuje?
	Môžeme poukázať na rozmanitosť prítomnú v bežnom
	živote, ktorá v učebniciach často chýba (napr. otcovia
	starajúci sa o bábätká, ženy letkyne, rôzne typy rodín — matka
	s deťmi, otec s deťmi, rodiny s adoptovanými deťmi či
	deťmi v pestúnskej starostlivosti, bezdetné páry, gejské a lesbické
	rodiny).
	
		
				